ORANG BELANDA DIJADIKAN MASKOT TMM2014

by - Friday, January 10, 2014

Umumnya kita ramai diantara kita tahu, 2014 merupakan Tahun Melawat Malaysia, Sasaran kerajaan untuk menarik puluhan juta pelancong yang juga bakal menjanakan jutaan ringgit pendapatan kepada negara.

Kalau nak cerita pasal tempat menarik,tempat best rasanya ramai antara kita yang lebih arif mengenai perkara tersebut.

So hari ini aku nak ambil peluang untuk menambahkan info semperna TMM2014 nih, mari kita berkenalan dengan "ORANG BELANDA' yang menjadi maskot TMM2014 kali ini.

Dibawah ini ada sedikit info (biodata Orang Belanda nih)...

The proboscis monkey (Nasalis larvatus) or long-nosed monkey, known as the bekantan in Malay, is a reddish-brown arboreal Old World monkey that is endemic to the south-east Asian island of Borneo. It belongs in the monotypic genus Nasalis, although the pig-tailed langur has traditionally also been included in this genus – a treatment still preferred by some.[3]

The monkey also goes by the Malay name monyet belanda ("Dutch monkey"), or even orang belanda ("Dutchman"), as Indonesians remarked that the Dutch colonisers often had similarly large bellies and noses.

This species of monkey is easily identifiable because of its unusually large nose.WIKI


Monyet Proboscis atau nama saintifiknya “Nasalis Larvatus” juga dikenali sebagai monyet hidung panjang atau Bekantan. Orang tempatan juga menamakan haiwan ini sebagai Orang Belanda (Dutchman) kerana bulunya keperangan dan badannya yang berperut buncit dan berhidung panjang.


Monyet ini tidak takut pada manusia malah ‘peramah’ dengan tetamu yang berkunjung ke kawasan haiwan itu. Monyet ini hanya boleh dijumpai di Kepulauan Borneo, dikawasan paya bakau, hutan pinggir sungai, air jernih dan hutan paya gambut.

Ini lah kalau hangpa nak tahu spesies monyet yang dilindungi,telah diiktiraf menjadi maskot untuk TMM2014

Amacam dah dapat sedikit ilmu kan? Bukan apa kenalah tahu sedikit sebanyak pasal event yang sedang berlaku dalam negara kan...

Kalau asyik ceita pasal tempat menarik,makan yang best kena pula jumpa tourist yang mintak tunjuk kat mana boleh tengok maskot TMM2014 tak le kita tergagap nanti..


You May Also Like

0 BeLoQeR

Komen atau kutukan sendiri tanggung tau
INGAT!!!
AKTA 588, AKTA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA 1998